Saaie bedrijven krijgen het moeilijk door nieuwe ‘newsfeed’

Socialemediagigant Facebook heeft een verandering in de zogenoemde ‘newsfeed’ doorgevoerd die bedrijven met weinig interessante content kan benadelen.

Dat meldt Businessinsider. Volgens de site werpt het een extra obstakel op voor bedrijven die op Facebook saaie content aanbieden. Wanneer bepaalde posts van een bedrijf niet voldoende likes krijgen of gedeeld worden, verdwijnt het voor veel mensen uit het zicht.

Door de nieuwe newsfeed kunnen oude statusupdates, foto’s of video’s weer een tweede leven krijgen wanneer voldoende vrienden en volgers de posts leuk vinden, er op reageren of delen. Het is in principe bedoeld voor consumenten. Het bedrijf wil op die manier de gebruikers nogmaals leuke of interessante content voorschotelen die zij wellicht gemist hebben.

Uit onderzoek van het bedrijf blijkt dat updates soms nog eens 5 procent vaker gezien, geliked en gedeeld worden of reacties krijgen als mensen het leuk vinden. Voor grote bedrijven met honderdduizenden volgers kan het missen van die 5 procent een aanzienlijk verschil uitmaken wat de impact van een commerciële boodschap betreft.

Als bedrijven die extra consumentenaandacht terug willen krijgen, biedt Facebook slechts twee opties; maak de content minder saai zodat het viraal gaat en zodoende automatisch in de tijdslijn van gebruikers verschijnt, of koop advertentieruimte.
bron: nu.nl